De 3230 (per 30 september 2013; voorheen 742) is in mei 2010 afgeleverd en in gebruik genomen.
De basis van de tankautospuit bestaat uit een Mercedes Atego 1529 met 286 PK. Het chassis is uitgevoerd met dubbelwerkende Koni schokdempers en Michelin banden. Samen met het 15 tons chassis is dit een stevige basis voor de TS. De motor voldoet aan de Euro 5 norm. Hiervoor maakt de motor gebruik van de toevoeging van Ad-Blue. Het voertuig is voorzien van een Allison automatische versnellingsbak.
De cabineverlenging en opbouw zijn van kunststof en geleverd door de firma Plastisol. De opbouw is voorzien van 7 kasten, een 2000 liter watertank, een arbo-ladderrek en een lichtmast. De cabine biedt ruimte aan 7 personen. Naast de chauffeur is iedere zitplaats voorzien van adembeschermingsbeugels van de firma C&C. De opbouw van het voertuig is door de firma Gemco gedaan.
Het voertuig is voorzien van dubbele Martinhoorns, met versnellingsmogelijkheid en nachtstand. Daarnaast beschikt het voertuig over een luchthoorn en een 100 watt omroepinstallatie. Ook is er opname apparatuur om beelden van de achteruitrij- en grootzichtcamera op te nemen. Tevens is aan de voorzijde een extra camera ingebouwd die tijdens de rit en ter plaatse beelden opneemt van de voorzijde van het voertuig.
De bepakking van het voertuig voldoet, op een aantal kleine punten na, geheel aan het Branchevoorschrift Standaardbepakking voor Brandweervoertuigen welke is opgesteld door het Nederlandse Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Algemene gegevens:
Roepnummer | 3230 (per 31 september 2013. Voorheen 742) |
Kenteken | BX-HV-31 |
Merk en type | Mercedes-Benz Atego 1529 F |
Bouwjaar | 2010 |
Eerste datum in dienst | April 2010 (Spaarndam) |
In dienst bij Spaarndam | April 2010 |
Zitplaatsen | 7 |
Capaciteit lage druk | 3250 liter per minuut bij 10 bar |
Capaciteit hoge druk | 240 liter per minuut bij 40 bar |
Tankinhoud | 2000 liter |
Foto’s: